Què és el Registre públic de la bretxa professional de gènere?

És un Registre competència del departament de Treball i Ocupació, on totes les empreses establertes al Principat d’Andorra, independentment del nombre de treballadors en plantilla, i amb independència que l’objecte del treball sigui a l’estranger, han de publicar una sèrie de dades sobre els indicadors de la bretxa professional de gènere (en endavant “les dades”).

Quins són els requisits per poder publicar les dades?

  • Ser una empresa legalment establerta a Andorra, amb independència:
    • (i) del nombre de treballadors i
    • (ii) que l’objecte del treballa es desenvolupi a l’estranger.
  • Disposar d’un certificat digital
    • Excepcionalment i per l’any 2024, les empreses de <50 treballadors que no disposin de certificat digital, podran registrar les dades manualment.
  • Si la persona que presenta la sol·licitud no és el representant legal de l’empresa, cal adjuntar un document d’autorització de representació.

On es publiquen les dades sobre la bretxa professional de gènere?

A la seu electrònica de Govern, el departament de Treball i Ocupació publicarà l’accés al Registre públic per publicar les dades sobre la bretxa professional de gènere.

Qui pot accedir a les dades del Registre públic de la bretxa professional de gènere?

Qualsevol persona o entitat que al·legui un interès legítim, pot sol·licitar per escrit i justificantne els motius, a l’oficina del Registre públic l’expedició (i) d’un certificat dels assentaments i, (ii) d’una nota informativa de les inscripcions.

L’òrgan decisori pot denegar l’accés a aquesta informació quan tingui motius fonamentats per considerar que no hi ha un interès legítim d’acord amb la sol·licitud d’informació presentada.

Quins són els indicadors que s’han de publicar al Registre públic de la bretxa?

✓ Empreses de 50 o més treballadors

  1. La diferència (en valor absolut i percentatge) entre la mitjana de les retribucions globals anuals de les dones i la mitjana de les retribucions globals anuals dels homes.
  2. La diferència (en valor absolut i percentatge) entre la mitjana de la retribució dels homes i la mitjana de la retribució de les dones calculada a temps complet, per franja d’edat, grup professional segons la classificació professional aplicable a l’empresa i la categoria de llocs de treball equivalents o d’igual valor. Per a aquest càlcul es pren com a base la jornada legal ordinària. Per presentar els indicadors per edat, s’estableixen les franges d’edat següents:
    • 15 a 24 anys
    • 25 a 44 anys
    • 45 a 64 anys
    • 65 o més
  3. La bretxa de taxa d’increments individuals de salari entre dones i homes, si s’han produït en els 12 mesos anteriors. La fórmula de càlcul és la següent:
    (Total increments individuals homes – Total increments individuals dones) Total increments individuals homes x 100.
  4. La bretxa de repartiment de les promocions professionals si se n’han produït en els dotze mesos anteriors. La fórmula de càlcul és la següent:
    (Total de promocions professionals homes – Total promocions professionals dones) x 100 Total promocions professionals homes
  5. El percentatge de dones i homes que s’han beneficiat d’un increment salarial durant l’any següent al seu retorn del descans per maternitat o paternitat, si s’han produït increments salarials durant els 12 mesos anteriors.
  6. El nombre de persones treballadores del sexe subrepresentat entre les 10 persones treballadores amb les remuneracions més altes a l’empresa.
  7. La proporció de dones i homes en totes les bandes retributives.
  8. La proporció de dones i homes que reben retribucions voluntàries o primes i,
  9. La diferència entre la mitjana de la quantia de les primes pagades als homes i la mitjana de la quantia de les primes pagades a les dones.

✓ Empreses de menys de 50 treballadors

Únicament els indicadors detallats als apartats a) i b) indicats anteriorment.

Les empreses han d’especificar de forma diferenciada la percepció del salari base, dels complements salarials i les percepcions extrasalarials, a l’hora de calcular els indicadors

Quin és el termini per publicades les dades sobre el Registre de la bretxa professional de gènere?

  • Norma general: Cada any, abans del 31 de març, l’empresari ha de publicar el registre
  • Excepció per les dades corresponents al 2023: el termini s’inicia l’1 de maig de 2024 i finalitza el 30 de juny de 2024.

Què passa si no publico les dades de la bretxa professional de gènere?

Infracció Descripció Sanció (multa)
Lleu Irregularitats de caire formal que no suposin un perjudici de caire discriminatori. Per exemple: no tramitar la sol·licitud de registre de la bretxa professional de gènere correctament, vençut el termini de subsanació Fins a 500.-€
Greu No complir les obligacions en matèria de plans i mesures d’igualtat […] incloent-hi l’incompliment de les obligacions d’elaboració i registre del Registre de la bretxa professional de gènere Fins a 3.000.-€

A data actual, encara no està disponible el Registre Públic de la bretxa professional de gènere. El mateix serà publicat per part del departament de Treball i Ocupació a la pàgina web de la seu electrònica de Govern.

Com els podem ajudar des de Crowe Andorra i A2C Gestors?

Tot i que actualment encara no es disposa d’informació addicional en relació al Registre públic de la bretxa professional de gènere, atès que el mateix encara no ha estat publicat, Des de Crowe Andorra i A2C Gestors, restem a la seva disposició per qualsevol qüestió en relació a l’assessorament en aquesta matèria.

* * *

Esperem que el contingut del present document hagi resultat del seu interès.

Per a qualsevol qüestió addicional que pugui precisar, restem a la seva disposició.

Atentament,

Crowe Andorra
Departament de Corporate & Transactions

A2C Gestors